07 Kauza návštěvníci

6. března 2008 v 20:32 | Souxinka |  tajné
Z blogu www.totan.cz
Když jsme před čtyrmi lety začali pořádat Animefest, dělali jsme ho jako malý pohodový con hlavně pro své známé, abychom s nimi mohli dát řeč i jindy, než na Pragoconu/Avalconu a nebo jinde, než na IRC/Hofylandu. Plán vyšel poměrně dobře.
Na první ročník se dostavilo sympatických 250 lidí, čímž se nám pokryly náklady. Nikde se nic nehrotilo, v klidu jsme stihli posedět s mimo brněnskými kamarády. Osazenstvo conu byli především staří (ne nutně věkem) matadoři, kteří už viděli hodně jiných conů. Takovým lidem není potřeba nic vysvětlovat a ví, co se od nich čeká. Tato pohoda nás přesvědčila, že bychom mohli uspořádat další ročník.
Animefest 2005 šel ve stopách svého předchůdce. Nic jsme neměnili a očekávali jsme, že se nezmění nic ani na straně návštěvníků. Taky se moc nezměnilo, až na skutečnost, že přišlo 350 lidí. Viki poprvé použila v souvislosti s Animefestem termín Monstrcon a v souvislosti s BO, ač to evidentně bylo mířeno na mě, slovo Megalomani. Problémy s místem naštěstí šly zvládnout hlavně díky hezkému počasí venku. Každopádně jsme rozhodli, že ty lidi budeme muset do přístího ročníku nějak vyřešit.
V roce 2006 jsem se poprvé nepodílel na Animefestu jako jeden z hlavních organizátorů. Měl jsem poměrně dost starostí v práci a s diplomkou. Přesto jsem nebyl "úplně mimo". Padlo rozhodnutí, že vysoký počet návštěvníků zkusíme zredukovat, respektive zabránit jeho nárůstu, nulovou propagací. Plakáty na pár místech, nic velkého. Tuto metodu jsme mimochodem aplikovali i na ročník čtvrtý. Přišlo přes 450 lidí, pak jsme přestali počítat a Natris u vchodu přesvědčoval další příchozí, zda se na Animefest raději nechtějí vykašlat a zajít si na rockový koncert na který jsme dávali lístky zdarma.
Od počátku plánování Animefestu 2007 nám bylo jasné, že Art již nedostačuje. Ve hře byly dvě varianty. Sál Břetislava Bakaly a Art, kino Scala a Art. Bohužel Scala a Bakala již představují ne zcela zanedbatelnou částku na pronájem. Jejich kapacita je shodná. Rozhodli jsme se pro Scalu z důvodů menší náročnosti na přípravu techniky (v podstatě je vybavena stejně jako Art, takže jsme věděli, co čekat). Protože jsme nevěděli, kolik lidí přijde a tudíž kolik peněz budeme mít, museli jsme počítat s počtem odpovídajícím třetímu ročníku. Proto Scala nebyla k dispozici celý den, netroufli jsme si riskovat tolik peněz.
Co se týče politiky prezentace, zvolili jsme opět nulovou metodu, rozšířenou ještě o fakt, že program jsme dodali pozdě, nemluvě o promo článku na www.manga.cz. Plán počítal s 500 návštěvníky (Trpaslík: "Kolik mám nakopírovat festovních zinů? 500 musí stačit v pohodě."). Pro jistotu jsem udělal 700 visaček pro případ absolutní krize. Došlo 800 lidí...
Kde byl problém? V podstatě nikde. Pouze jsme se dostali do fáze, kdy zcela nekontrolujeme jakoukoliv prezentaci festu. Festival se tak nějak prezentuje sám.
Pro ilustraci uvedu příklady:
  • Informace ve filmové časopisu Premiere.
  • Jel jsem domů z práce, poslouchám svoji oblíbenou, nejmenovanou, rockovou stanici, hrají Starway to Heaven. Písnička skončí a následuje přehled kulturních akcí, na které doporučují moderátoři zajít. Animefest je první jmenovaný.
  • Den před conem o Animefestu mluvili na ČT v dobrém ránu. Kino Scala je zjevně příliš blízko brněnskému studiu ČT, které dobré ráno natáčí.

Neplánovaná a možná trochu nechtěná reklama, kterou by běžný PR manager vyvažoval zlatem.
Možná se usmějete a řeknete, že můžeme být jenom rádi, že lidi přišli. Ano, jsme rádi, že se anime v ČR uchytilo a doufáme, že na tom máme alespoň malou zásluhu i my. Na druhou stranu si spousta lidí neuvědomuje, jaký je to záběr na organizátory, když nejen, že řeší neukázněné návštěvníky (ano, už to opravdu nejsou jenom oni matadoři conů, kteří vědí, co se sluší a patří), ale paralelně přitom zajišťují změny v programu a bleskurychlý dotisk chybějící zinů a visaček. Do toho všeho vám provozní kina vyhrožuje, že do sálu nepustí více jak 150 lidí. (A já ji naprosto chápu, nicméně mojí pracovní pohodě to moc nedodá.) A toto vše řešíte poté, co jste týden skoro nespali a večer před festem jste napravovali všechny možné průšvihy, které se objevily na poslední chvíli. (Oprava časování celé Haruhi, aby sedělo na rawy.) Pokud jsem v té době někoho urazil nebo ho poslal k neumětelům, tak je mi to sice líto, ale bohužel nemohu slíbit, že už se to nestane, pokud se budu i za rok podílet na Animefestu 2008 (pokud bude).
Každopádně pojďme se podívat na možná řešení této situace, pokud pomineme možnost nedělat další ročník.
  1. Od počátku používat větší prostory. Ideálně Sál B. Bakaly (350+100 míst) a kino Scala (470 míst).
  2. Zavést výběrovou registraci na www.otaku.cz a natvrdo limitovat počet návštěvníků. Tím vytvořit umělý pohodový con. Nicméně tato varianta, ač nejlákavější, nemá podporu většiny organizátorů.
  3. Udělat vstup volný, ale fest jako takový udělat utajený. Tedy jeho termín bude zveřejněn jenom na vybraných místech a k zájemcům se to musí dostat šeptandou.
  4. Udělat vstup volný, ale maximální počet návštěvníků limitovat. V podstatě nepřipadá v úvahu, nikdo z nás není taková mrcha, aby vyhodil někoho, kdo se táhne celou štreku z Aše...
  5. Zvýšit vstupné nad únosnou mez pro 50% návštěvníků. Tato úvaha je také poněkud zcestná. V současnosti je Animefest pravděpodobně nejlevnější con v republice (na to, že je třetí největší) a zvýšení vstupného na dvojnásobek by sice mohl znamenat úbytek, zvláště mladších, návštěvníků, nicméně nijak signifikantní. Děláme con pro fanoušky, ne pro peníze, tedy pokud není skutečný ekonomický důvod, proč zvyšovat (například cena pronájmu se výrazně zvedne), zvyšovat se nebude.
Dá se předpokládat, že mezi organizátory bude v budoucnu diskutována každá z těchto možností, sám jsem zvědav, co z toho vzejde.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama